نقد و بررسی فیلم Shivamma (شیواما)

شیواما (شاراناما چتی) زنی که بی سواد و فقیر است، یک دختر آماده ازدواج، یک پسر که به دانشگاه می رود، یک شوهر بیمار و یک رابطه سخت با برادرش دارد که با اکراه از او حمایت مالی می کند.

بنابراین، هنگامی که شیواما در مورد طرح هرمی فروش یک محصول سلامت معجزه‌آمیز باخبر می‌شود، از صمیم قلب به رویای بدست آوردن ثروتی قریب‌الوقوع می‌پردازد. اما، همانطور که این درام رئالیستی اجتماعی تأکید می کند، هیچ چیز خوبی از تلاش های نادرست شیواما برای ثروتمند شدن سریع حاصل نمی‌شود. این اولین فیلم به زبان کَنادا، که در ایالت روستایی کارناتاکا در جنوب غربی هند اتفاق می‌افتد، به صورت موضوعی هدایت می‌شود، اما صیقل‌نشده است. بازیگران غیرحرفه‌ای آن معمولاً راحت به نظر می‌رسند. اما این غیرعادی است زیرا در«شیواما»، داستان زنی بدبخت را پیش‌زمینه می‌کند که به ندرت در مرکز صحنه قرار می‌گیرد.

این اولین فیلمِ جایشانکار آریارپس از فیلم کوتاه ۲۰۱۹ وی، به نام «Lacchavva» می‌باشد، فیلم کوتاهی که برنده بهترین فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه بنگلور و جایزه ویژه در جشنواره بین‌المللی فیلم بمبئی شد. پس از اکران «Shivamma» در بخش «جریان های جدید» بوسان، این فیلم می تواند در جشنواره های دیگر نیز راه پیدا کند. به ویژه آنهایی که تمرکزشان بر مسائل اجتماعی است، اگرچه ممکن است برای برقراری ارتباط با مخاطبان خارج از مناطق کَنادا زبان در هند مشکل داشته باشد.

این فیلمی نیست که فقر و سادگی زندگی روستایی را رمانتیک کند، و همچنین شیواما را دلسوزانه و مترحمانه به تصویر نمی‌کشد. او در برابر دختر مهربانش زیرک و بی حوصله است و با زبان و دست به دختر ضربه می زند. ملاقات با برادر برای درخواست پول جهت ازدواج دخترش، به یک رقابت عامیانه با خواهر شوهرش تبدیل می شود.

اما او به محصول معجزه آسای «Nuracle» اشتیاق متعصبانه ای دارد. کالایی که گوش همه را با ادعای موفقیت آن در درمان همه چیز از چاقی گرفته تا شکست تحصیلی کر می کند. و او مستعد چاپلوسی است. شیواما می‌خواهد به امیدی که محصول وعده می‌دهد باور داشته باشد، به این باور می‌چسبد که او نیز می‌تواند زندگی خود را تغییر دهد. او با وجود اعتراضات پسرش مبنی بر اینکه توسط یک طرح هرمی تحت تأثیر قرار گرفته است، با اثر انگشت خود روی خط نقطه چین امضا می کند.

در این داستان اخلاقی که نه تنها شخصیت اصلی را به خاطر ساده لوحی اش مجازات می کند، بلکه به خانواده اش نیز ضربه می زند، سقوط شیواما اجتناب ناپذیر است، اما رویکرد بی رنگِ اثر، فراتر از طرح داستان است و عناصری از فیلمسازی را در بر می گیرد. به ویژه کار آریار با بازیگران کم تجربه اش.  با وجود تمام اصالت از نظر پس زمینه و لوکیشن، که با لنزهای بی روح فیلمبرداری می شود، اجراها اغلب با رفتارهای نامتعارف همراه هستند و قانع کننده نیستند و ما را از دنیای فیلم بیرون می کشند به جای اینکه ما را به صداقت آن متقاعد کنند.

کارگردان: جایشانکار آریار | هند | ۲۰۲۲ | ۱۰۴ دقیقه

شرکت سازنده: Rishab Shetty Films

تهیه کننده: ریشاب شتی

فیلمبردار: ویکاس اورس، ساومیاناندا ساهی

تدوین: جایشانکار آریار، چاندان سی ام

بازیگران اصلی: شاراناما چتی، چناما ابیگره، شیونند سادار، سورش کمر، چناپا هانسی،شیوا ابیگره, شروتی کندنهالی،آشوک جیرادی، شرث یالاگی

جمع بندی

با وجود پس زمینه داستانی موثر و اجتماعی اما مخاطبان را به خوبی متقاعد نمی‌کند ...
۶.۸
معمولی
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها