دنباله هایی که ژانر فرنچایز خود را تغییر دادند!

[ad_1]

فیلم Gremlins 2: The New Batch – ترسناک به کمدی

جو دانته در دهه ۱۹۸۰ با ساخت گرملینز به مردم ثابت کرد می توان فیلمی ترسناک ساخت که بعد ها در شاخه بهترین فیلم های کریسمسی نیز جای بگیرد و همچنین رگه هایی از طنز نیز در آن وجود داشته باشد، و به نوعی چرخه ای از ترکیب ژانر وحشت با چند ژانر دیگر باشد. اولین فیلم گرملینز به حدی دارای اتفاقات بین ژانری بود که بینندگان دچار تردید شوند که فیلم ترسناک، خانوادگی یا کمدی است. اما جو دانته با گرملینز ۲ ثابت کرد که چگونه می شود یک فیلم گیج کننده ساخت که مسیر فیلم اول را کاملا تغییر دهد. با وجود حضور جو دانته بر روی صندلی هر دو فیلم به عنوان کارگردان، تفاوت های دو فیلم فاصله ای از زمین تا آسمان با یکدیگر دارد. گرملینز ۲ یک کمدی مطلق است و هیچ گونه میلی به ژانر ترسناک نشان نمی دهد. کدام حس بهتری دارد، دیدن گرملین ها در حال اجرای موسیقی دسته جمعی در گرملینز۲ یا کشتار با انواع ابزار در فیلم اول؟! نتیجه این تغییر شکست این فرنچایز تا این لحظه بوده است.

فیلم Rambo: First Blood Part II – درام تاریک به اکشن پاپ کورنی

فیلم اولین خون با بازی ستاره عضلانی خودش یعنی سیلوستر استالونه با یک داستان تیره و غم انگیز و با بودجه ای نه چندان بالا در دهه ۸۰ میلادی تبدیل به یک بلاک باستر مطرح در سینما شد. اولین فیلم از سری فیلم‌های رمبو که در سال ۱۹۸۲ به کارگردانی تد کاچف به روی پردهٔ سینماها رفت. قهرمان اصلی داستان جان رمبو سرباز کهنه کاری است که به تازگی از جنگ ویتنام برگشته و طی یک سری اتفاق در جریان فیلم قرار می‌گیرد. داستان این فیلم در ارتباط با سرباز فوق حرفه‌ای می‌باشد که برای زندگی به شهری می‌رود اما پلیس آن شهر به او تهمت زده و او را اذیت می‌کند و ناخواسته او را در مسیری قرار می‌دهد که مجبور به دفاع از خود و درگیری با ارتش و پلیس می‌کند. سراسر این فیلم پر از فضای تاریک و درام های سرد و غم انگیز است. فیلم اولین خون یک تصویر بی رحمانه و صادقانه از سیاست های افتضاح دولت آمریکا در دهه ۷۰ میلادی است و استالونه نقش مردی را دارد که ناخواسته در دنیای ناعادلانه و فاسد گیر می کند. اما تمام این فضا و اتمسفر، هیچ کدام به فیلم بعدی منتقل نشدند، یا بعدی…یا بعدی. سازندگان با فراموشی اولین خون روی به توانایی های رمبو در جنگ آوردند و ویتنام را فراموش کردند و چه چیزی بهتر از اکشن های مطلق و پاپ کورنی که پول را چند برابر می کند. تغییر ژانر و لحن در فیلم های بعدی رمبو بسیار تند و عجیب است، اما از منظر تغییر باید گفت رمبو تا امروز این لحن را ادامه داده تا بزودی شاهد آخرین خون از این سری فیلم خواهیم بود.

فیلم Terminator 2 – اسلشر به اکشن

نخستین فیلم ترمیناتور یا نابودگر به طور قطع یک فیلم ترسناک است، زیرا ما شاهد یک ربات به شدت مخوف و قاتلی حرفه ای هستیم که برنامه ای جز نابود کردن به خفن ترین شکل ممکن ندارد. آرنولد شوارتزنگر رباتی از آینده است که برای قتل تنظیم شده است. نابودگر اثر ترسناکی است که بیننده را تا پایان از شدت هیجان به صندلی خود می چسباند. با این وجود جیمز کامرون در دهه ۹۰ با ساخت نابودگر۲ این فرنچایز را به شکلی کامل متحول کرد. او اسلشر را به یک اکشن بزرگ تبدیل کرد که ضد قهرمان فیلم اول به قهرمان فیلم دوم بدل شد. فیلم نابودگر ۲ یک بلاک باستر اکشن با برخی از عناصر ژانر ترسناک است. نتیجه این تغییر به نظر بزرگان جهان سینما و منتقدان و همچنین بینندگان، یکی از بهترین آثار سینمای اکشن در تاریخ این هنر است. ترمیناتور ۲ برخلاف قسمت دوم اولین خون به ایده ها و فضای فیلم اول پایبند و وفادار است. و اجزای فیلم قبل را به بهترین شکل ممکن و رو به رشد به ژانری دیگر تغییر داده است. این فیلم هم‌اکنون جز ۵۰ تا فیلم برتر سایتimdb است و به نظر بیشترین صاحب نظران بهترین فیلم جیمز کامرون است. جلوه‌های ویژه و گرافیک رایانه‌ای این فیلم انقلابی بزرگ دراین زمینه در سینمای هالیوود ایجاد کرد. در این فیلم جلوه‌های تصویری فراوانی از پویانمایی و دیگر جلوه‌های ویژه بر روی صورت بازیگران پیاده شد که به نوعی نو و بدیع جلوه نمایی می‌کند. نابودگر ۲ نخستین فیلم سینمایی هالیوود بود که در آن از صنعت مورفینگ (نوعی از جلوه‌های ویژه) استفاده می‌شد.

فیلم Army Of Darkness – ترسناک به کمدی فانتزی

اگر فرنچایزی باشد که کمدی تاریک را در عصر مدرن تعریف کند، آن سری فیلم Evil Dead است. قسمت های اول و دوم مرده شریر ترکیبی از لحظات ترسناک شدید با کمدی اکشن اسلپ استیک است و در این شاخه به استاندارد های مدرن این ژانر نیز دست پیدا می کند. اما سازندگان با این سوال روبرو شدند که چگونه می توان از هر دو آن ها برای فیلم سوم استفاده کرد؟ جواب روشن است فردی چون سم ریمی زمین بازی را به کلی تغییر داد. سم ریمی تصمیم گرفت با حفظ ریشه های ترسناک فیلم های قبلی ارتش تاریکی را به یک کمدی فانتزی تاریک تبدیل کند. ارتش تاریکی عناصر ژانر وحشت را به لطف ریمی در پشت دوربین به بهترین شکل ممکن به یک فانتزی کمدی جذاب تبدیل کرده است و ویژگی های ژانر فانتزی را نیز سرو سامان می دهد. ارتش تاریکی دارای ریتمی خوب و شخصیت های فراوان و سرگرم کننده است که یکی بعد از دیگر به نمایش در می آیند. Evil Dead و Evil Dead 2 ممکن است لحظاتی کمدی باشد، اما ارتش تاریکی کمدی فانتزی مستقیم است، و ما آن را دوست داریم.

فیلم Chronicles Of Riddick – ترسناک به علمی تخیلی اکشن

اگر شما طرفدار ژانر علمی تخیلی و ترسناک بوده باشید حتما اطلاعات زیادی در مورد وین دیزل و فیلم Pitch Black که در اوایل سال ۲۰۰۰ اکران شد می دانید. فیلمی سرگرم کننده و ترسناک که داستانش دربارهٔ یک مجرم فراری به نام ریچارد بی. ریدیک با بازی ون دیزل است که توسط یک سفینه فضایی در حال انتقال به سیاره‌ای دیگر می‌باشد. اما پس از اصابت سفینه به یک دنباله‌دار آن‌ها مجبور به نشستن بر روی سیاره‌ای همانند صحرا می‌شوند. بعد از این ماجرا در این سیاره، خدمه سفینه متوجه می‌شوند ریدیک تنها کسی نیست که آن‌ها باید از او بترسند. موجودات بیگانه‌ای که بسیار خطرناک هستند صبح‌ها در تاریکی مخفی می‌شوند و شب‌ها به شکار می‌روند نیز عامل خطرناکی برای جان آن ها به حساب می آید. بنابر این، هنگامی که یک دنباله برای این فیلم ترسناک خلاقانه اعلام شد، مخاطبان خود را برای دیدن اثر ترسناکی دیگر آماده کردند. اما این تماشاگران انتظار نداشتند که فیلم جدید فضای داستان را از ترسناک علمی تخیلی به ماجراجویی حماسی و فانتزی تبدیل کند. بدبختانه سازندگان با این کار احمقانه ترین شکلی که می شود به یک اثر ترسناک ادامه داد را گزیدند و نتیجه نیز چیزی جز شکست نشد. به نظرم خود وین دیزل هم به اجبار پا به این فیلم گذاشته است.

فیلم Aliens – ترسناک به اکشن

به راحتی معروفترین نمونه تغییر ژانر یک فرنچایز به یک مسیر متفاوت توسط جیمز کامرون با فیلم بیگانه ها صورت پذیرفت. با توجه به فیلم مبتکرانه و ترسناک بیگانه ساخته ریدلی اسکات / جیمز کامرون با استفاده از اتمسفر و فضای فیلم ریدلی اسکات بیگانه ها را با چاشنی و طعم های مختلف ترکیب می کند و یک اکشن تمام عیار به بیننده تحویل می دهد. ۵۷ سال از زمانی که «اِلن ریپلی» برای اولین بار با موجودات بیگانه روبرو شده می گذرد و سفینهٔ نجات حامل وی، او را در حالت خلسه (خواب مصنوعی) در خود نگاه می‌داشت و به‌صورت سرگردان در فضا چرخان است. بر روی کرهٔ زمین هیچ‌کس داستان وی در مورد وجود آدم فضایی در سیارهٔ LV-426 را باور نمی‌کند. اداره‌ای که با نام «کمپانی» شناخته می‌شود، گروهی را مأمور می‌کند تا به LV-426 بروند و صحت این مطالب را بررسی کنند. پس از مدتی تمامی ارتباطات با گروه فرستاده‌شده قطع می‌شود و «کمپانی»، اِلن ریپلی و گروهی از سربازان بسیار حرفه‌ای را برای بررسی و نجات گروه قبلی به LV-426 می‌فرستد… فیلم بیگانه‌ها نامزد جایزه اسکار در هفت رشتهٔ مختلف شد و در این میان توانست جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن برای سیگورنی ویور، بهترین جلوه‌های تصویری و بهترین تدوین صدا را از آن خود کند. فیلم بیگانه ها باید به عنوان اثر شاخص در ترکیب و تغییر ژانر در کلاسهای فیلمسازی آموزش داده می شود. تمام عناصر اصلی فیلم اول به بیگانه ها منتقل شده، اما این بار به گونه ای گسترش یافته است که بیشتر از یک فیلم اکشن و ترسناک احساس می شود.

[ad_2]
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها