ستایش خالق بازی تاج و تخت از سریال ملکه شطرنج

مارتین می‌گوید سریال “ملکه شطرنج” (گامبی وزیر) یکی از مدعیان کسب جایزه خواهد بود “اگر عدالتی در کار باشد.”

جورج آرآر مارتین” نویسنده‌ی “بازی تاج‌وتخت”‌ با انتشار متنی بلند در وب‌لاگ شخصی‌اش از درام پربیننده‌ی “گامبی وزیر” ستایش کرد. او در این پست نوشت که چگونه وقتی “در اعماق زمستان” به دنبال محتوای جدید بوده، به یکی از هواداران سریال تبدیل شده است

 

مارتین این سریال با بازی “آنیا تیلور جوی” را “اقتباس بسیار وفادرانه از یک رمان قوی” می‌خواند که “به زیبایی نوشته، بازی و کارگردانی شده است.” او می‌گوید سریال یکی از مدعیان کسب جایزه خواهد بود “اگر عدالتی در کار باشد.”

 

نویسنده‌ی “نغمه یخ و آتش” ادامه می‌دهد: “به‌شدت با آن ارتباط برقرار کردم. آن دنیا را می‌شناسم. شطرنج نقش مهمی در زندگی من در دوران دبیرستان، کالج و به‌خصوص سال‌های پس از کالج و اوایل دهه‌ی هفتاد داشت. “گامبی وزیر” آن خاطرات را برای من زنده کرد.”

 

مارتین فاش می‌کند که همچون شخصیت اصلی داستان، “بث هرمان”، شطرنج را در سنین کودکی آموخته و کاپیتان تیم دبیرستان، و نیز مؤسس و مدیر باشگاه شطرنج کالج شده است. او اضافه می‌کند: “دو عشق اول زندگی‌ام دخترانی بودند که در باشگاه شطرنج ملاقات کردم (اما داستان آن بماند برای وقتی دیگر.)”

 

به گزارش ۳۰نما مارتین می‌گوید روزگاری قصد داشته زندگی‌اش را وقف شطرنج کند وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده، اما در نهایت نویسندگی را انتخاب کرده است. با این حال، حتی پس از آن به گفته‌ی او، شطرنج نقش مهمی در زندگی او ایفا کرده، و وقتی سعی می‌کرده به یک نویسنده تبدیل شود، مسابقات شطرنج در ایالت‌های جنوبی و غرب میانه را مدیریت کرده است.

جورج آر آر مارتین

 

خالق “وستروس” در سال ۲۰۱۴ فاش کرده بود که پیروزی “بابی فیشر” استادبزرگ شطرنج آمریکایی بر “بوریس اسپاسکی” روس در مسابقات جهانی سال ۱۹۷۲ مستقیماً بر خلق “بازی تاج‌وتخت” تأثیرگذار بوده، زیرا آن قهرمانی سبب محبوبیت بازی شطرنج در میان مردم آمریکا و در نتیجه افزایش درآمد او شده است.

 

مارتین می‌گوید: “اهمیت شطرنج برای من نه به عنوان یک بازیکن بلکه به عنوان یک مدیر تورنمنت بود. در اوایل دهه سوم زندگی، نویسندگی را شروع کرده بودم و چند داستان کوتاه فروخته بودم. رؤیای بزرگم این بود که یک نویسنده‌ی تمام وقت شوم و از با قوه تخیل امرار معاش کنم، اما به قدر کافی پول درنمی‌آوردم تا بتوانم اجاره‌ی خانه‌ام را بدهم و قبض تلفن را پرداخت کنم، بنابراین باید شغل دیگری می‌داشتم.”

 

او اضافه می‌کند: “بیشتر نویسندگان مجبور بوده‌اند پنج روز در هفته کار کنند و بعد در تعطیلات آخر هفته نویسندگی کنند. این تورنمنت‌های شطرنج همگی در روزهای آخر هفته بودند بنابراین من باید روزهای شنبه و یکشنبه کار می‌کردم و بعد پنج روز را به نویسندگی اختصاص دهم. شطرنج به اندازه‌ی کافی برای من درآمدزا بود تا بتوانم قبض‌هایم را بپردازم.”

 

مارتین در وب‌لاگ خود می‌نویسد:‌ “خاطرات محو شده بودند، اما “گامبی وزیر” آن‌ها را زنده کرد. فکر می‌کنم از تمامی جهات سریال فاخری باشد، اما به‌ویژه تحت تأثیر این قرار گرفتم که تهیه‌کنندگان و کارگردانان شطرنج را به درستی توضیح دادند.”

 

مارتین از بازیگران به دلیل کسب مهارت در بازی شطرنج و فراگرفتن آن همچون دیالوگ‌های‌شان تمجید می‌کند و در پایان می‌گوید:‌ “در مجموع، به نظر این شطرنج‌باز کهنه‌کار، یک اثر فوق‌العاده تلویزیونی بود.”

 

“گامبی وزیر” در قالب هفت اپیزود ساخته شد و پس از انتشار از نت‌فلیکس در میان ۱۰ عنوان برتر شبکه جای گرفت. نت‌فلیکس اخیراً اعلام کرد که “گامبی وزیر” سومین سریال پربیننده‌ی سال ۲۰۲۰ شده است.

 

 

[ad_2] نقل از ایران-ارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها