نقد و بررسی فیلم Extraction: یک اکشن مهیج سریع و فراموش شدنی

[ad_1]


فیلمی مثل Extraction «استخراج» در نتفلیکس قطعا به موفقیت می‌رسد. یک اکشن مهیج با بودجه بالا که بازیگر مشهوری مثل کریس همسورث (Chris Hemsworth) در آن حضور دارد، آن هم دقیقا یکسال پس از اینکه Avengers: Endgame «انتقام‌جویان: پایان بازی» با بازی او به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما تبدیل شد. نکته مهم دیگر اینکه فیلمنامه آن توسط جو و آنتونی روسو (Joe and Anthony Russo) کارگردانان Avengers: Endgame نوشته شده است. حالا که هیچ فیلمی در سینماها اکران نمی‌شود، و مخاطبان به دنبال محتواهای جدیدی برای تماشا کردن هستند، Extraction قطعا به موفقیت خواهد رسید. قطعا مردم زیادی جذب آن می‌شوند و این فیلم احتمالا به یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های اریجینال نتفلیکس تبدیل خواهد شد. اما کیفیت Extraction واقعا بالا نیست و مشکل اصلی فیلم همین است. در نقد و بررسی فیلم Extraction با آریامووی همراه باشید …

همسورث نقش تایلر ریک، مزدوری را بازی می‌کند که هیچ اهمیتی به زندگی خودش نمی‌دهد، نکته‌ای که در تمام صحنه‌ها روی آن تاکید می‌شود. در ابتدای فیلم، ماموریتی در هند به او پیشنهاد می‌شود و او باید پسر یک ارباب موادمخدر را از دست یک ارباب خلافکار دیگر نجات دهد. این شرایط خطرناک وقتی دشوارتر می‌شود که ماموران ارتش و پلیس که تحت حمایت ارباب خلافکار هستند، تمام خروجی‌های شهر را به منظور گیر انداختن تایلر و پسربچه می‌بندند.

این داستان از دهه‌ها پیش تاکنون در سینما و تلویزیون مورد استفاده قرار گرفته و Extraction چیز جدیدی به آن اضافه نمی‌کند. یک مرد سفیدپوست قدرتمند وارد یک کشور بیگانه می‌شود تا کسی را نجات دهد، او هر کسی سر راهش باشد را می‌کُشد، و در بخشی از فیلم قصد دارد خودش را به عنوان آدمی خوب به مخاطبان نشان دهد. از همان ابتدا مشخص می‌شود تایلر پسرش را به دلیل ابتلا به سرطان از دست داده و زندگی برایش بی‌معنی شده است. شاید این نکته قرار بوده باعث قابل باورتر شدن این شخصیت برای ما شود، اما واقعا چنین اتفاقی نمی‌افتد. ویژگی اصلی تایلر که او را به قهرمان داستان تبدیل می‌کند، این است که بچه‌ها را نمی‌کُشد. اما هر بزرگسالی که سر راه او قرار بگیرد شانسی برای زنده ماندن ندارد.

واقعا همذات‌پنداری با تایلر کار خیلی دشواری است، و منظورم این نیست که او یک ضدقهرمان پیچیده و خاص است. او فقط دوست داشتنی نیست. تنها نکته‌ای که باعث می‌شود او را به عنوان قهرمان داستان قبول کنید این است که ناخودآگاه او را به عنوان ثور در نظر می‌گیرید. تایلر یک شخصیت خیلی سطحی است که در یک داستان سطحی گیر افتاده است. جو روسو نشان داده کارگردان خوبی است، اما Extraction نشان می‌دهد او اصلا نویسنده خوبی نیست.

فیلمنامه و لحن کلی فیلم باعث شکست Extraction می‌شوند، اما دو عنصر عالی در فیلم وجود دارند که ارزش تماشای آن را بالا می‌برند. اولین آن‌ها کارگردان سم هارگریو (Sam Hargrave) است که Extraction را از تبدیل شدن به فیلمی مزخرف نجات داده است. واقعا باعث تعجب است که این اولین تجربه کارگردانی اوست. او که یک طراح بدلکاری حرفه‌ای است و روی فیلم‌هایی مثل Avengers: Endgame و Atomic Bl0nde «بلوند اتمی» کار کرده، خیلی خوب می‌داند چطور یک سکانس اکشن عالی بسازد. هارگریو با آوردن مهارت خودش به عنوان طراح بدلکاری به صندلی کارگردانی، نماهای خیلی عالی و مبارزات خیلی زیبایی را به تصویر کشیده است. سکانس عالی فیلم که از دقیقه ۳۵ شروع می‌شود، یک تک‌برداشت که از یک تعقیب و گریز ماشینی تا دعوایی در یک ساختمان ادامه دارد. هارگریو دوربین را به شکلی خارق‌العاده در کل این سکانس حرکت داده و حتی همراه با همسورث از یک ساختمان به ساختمان دیگری می‌پرد، به جای اینکه اجازه دهد یک پهپاد این کار را برایش انجام دهد. مهارت او در اکشن حسی از ظرافت به مخاطب القا می‌کند که در جایی به جز فرنچایز John Wick «جان ویک» ندیده بودیم. امیدواریم در پروژه بعدی هارگریو شاهد داستان خیلی بهتری از این باشیم.

دیگر عنصر مهم فیلم رندیپ هودا (Randeep Hooda) بازیگر هندی است که نقش ساجو بادیگارد پسر ارباب موادمخدر را بازی می‌کند. او واقعا عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و در بیشتر سکانس‌ها حتی از همسورث بهتر ظاهر می‌شود. باورپذیری خاصی در نقش‌آفرینی سرسختانه هودا وجود دارد که بقیه بازیگران فیلم اصلا به او نزدیک هم نمی‌شوند، مخصوصا در بخش پایانی فیلم جایی که او در اوج هنرنمایی خودش قرار دارد.

Extraction با وجود چندین لحظه مهیج، یک اثر بی زرق‌وبرق و فراموش شدنی است. اما بیشتر فیلم‌های جنگی امروزی همینطور هستند. هر چند سال یکبار فیلمی مثل Black Hawk Down «سقوط شاهین سیاه» سطح این ژانر را بالاتر می‌برد. اما Extraction هم مثل دیگر آثار سطحی ژانر اکشن است که برخی صحنه‌های اکشن آن جذابیت بیشتری دارند. اما این اصلا مهم نیست، مگر نه؟ وقتی کریس همسورث در فیلمی بازی می‌کند و در آن همه چیز منفجر و نابود می‌شوند، همه آن را تماشا خواهیم کرد.

 

ترجمه از سایت Comicbook نوشته Charlie Ridgely


برگرفته از آریامووی
[ad_2]

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها