همه به دنبال انیو بودند اما او دلبسته «رم» بود و تا مرگ به آن شهر وفادار ماند!

[ad_1]

انیو موریکونه، خالق موسیقی متن فیلم‌های وسترن ایتالیایی مانند «روزی روزگاری در غرب» و ۵۰۰ فیلم دیگر، در سن ۹۱ سالگی در رم درگذشت. موسیقی او بسیاری از فیلم‌ها را در تاریخ سینمای جهان ماندگار کرد.
به گزارش دویچه وله، انیو موریکونه آهنگساز، تنظیم‌کننده، رهبر ارکستر و نوازنده ایتالیایی در سن ۹۱ سالگی درگذشت. موریکونه بیش از همه به خاطر موسیقی فیلم وسترن “روزی روزگاری در غرب” یا “خوب، بد، زشت” به شهرت رسید.
این آهنگساز مشهور با موسیقی متنی که برای وسترن‌های ایتالیایی معروف به وسترن اسپاگتی، ساخته بود، در تاریخ سینما ماندگار شد؛ بسیاری از دوستداران سینما موریکونه را با سه‌گانه وسترنی به کارگردانی لئونه می‌شناسند که در دهه ۶۰ میلادی با بازی کلینت ایستوود بر پرده سینما رفت.
او از سن ۶ سالگی آهنگسازی را آغاز کرد و از سال ۱۹۳۸ تا ۱۹۵۶ در کنسرواتوار سانتا سیسیلیا در رم تحصیل کرد.
پس از پایان تحصیلات با نواختن ترومپت جاز در کلوپ‌های شبانه خرج زندگی خود را تامین می‌کرد. فعالیت در تئاتر و همکاری با صنعت موسیقی آن روزها از پی آمد و بعدتر شغلی در یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایتالیا به دست آورد.
از سال ۱۹۶۱ کار ساختن موسیقی برای فیلم را آغاز کرد و از به بعد در موفقیت و شهرت صدها فیلم نقش مهمی ایفا کرد.
در سال ۱۹۶۱، زمانی که ۳۳سال داشت، اولین اثر سینمایی‌اش موسیقی متن فیلم “فاشیست” بود. سه سال بعد (۱۹۶۴)، با موسیقی مشهوری که برای فیلم “به خاطر یک مشت دلار” نوشت، توجه‌های بین‌المللی در عرصه موسیقی و فیلم را به خود جلب کرد. در این فیلم به کارگردانی سرجو لئونه (خالق ژانر وسترن اسپاگتی) کلینت ایست وود بازی می‌کرد که در آن روزگاران هنوز چهره‌ای ناشناخته بود،
همکاری انیو و سرجو ادامه یافت و کارگردان مشهور ایتالیایی ساخت موسیقی فیلم‌هایش “خوب، بد، زشت” و “روزی روزگاری در غرب” را هم به موریکونه سپرد. این سه گانه وسترن و نقشی که موسیقی بی‌بدیل آهنگساز ایتالیایی در موفقیت آنها داشت در تاریخ سینمای جهان ماندگار شدند. لئونه بارها در مورد موسیقی موریکونه گفته است که او با موسیقی‌اش چیزهایی را بیان می‌کند که در غیر این صورت باید آنها را به تصویر می‌کشید.
فیلم به خاطر یک مشت دلار، تنها موریکونه را به شهرت نرساند بلکه بازیگر نقش اصلی فیلم یعنی کلینت ایست وود را هم مشهور کرد.
اما هنرنمایی موریکونه تنها به ژانر وسترن خلاصه نشد و او تقریبا برای ۵۰۰ فیلم از ژانرهای گوناگون موسیقی نوشت: “دیوانه‌وار” از رومان پولانسکی، فیلم علمی-تخیلی و ترسناک “موجود” به کارگردانی جان کارپنتر یا “تسخیرناپذیران” برایان دی‌پالما نمونه‌ای از این فیلم‌ها هستند.
موریکونه از رم جدانشدنی بود و جدانشدنی ماند. بارها هالیوود تلاش کرد او را به آمریکا بکشاند؛ گاه با پیشنهادهایی وسوسه‌انگیز و حتی یک بار پای یک ویلای مجانی هم در میان بود. او اما همه این پیشنهادها را رد کرد. موریکونه انگلیسی نمی‌دانست. خودش یکبار در مصاحبه با یک خبرگزاری گفته بود، یک بار تلاش کرده یاد بگیرد اما بی‌نتیجه!
او به دلیل بیماری از نیمه‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی از حجم فعالیت‌های خود کاست و تنها برای شمار معدود و گزینش‌شده‌ای از فیلم‌ها موسیقی متن نوشت.
با وجود جوایز متعدد اما سال‌های زیادی طول کشید تا به موریکونه جایزه اسکار داده شود. در فوریه سال ۲۰۰۷ اسکاری افتخاری به پاس کارنامه‌اش در آهنگسازی فیلم به او داده شد. تا پیش از این اسکار افتخاری او از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۱، شش بار برای دریافت اسکار نامزد شده بود.
سرانجام در سال ۲۰۱۶ اسکاری برای موسیقی متن “هشت‌ نفرت‌انگیز” به کارگردانی تارانتینو دریافت کرد.
موریکونه در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ آخرین کنسرت‌های خود را در تور خداحافظی‌اش اجرا کرد و امروز، ۶ ژوئیه، در سن ۹۱ سالگی در بیمارستانی در شهر رم، چشم از جهان فروبست.

[ad_2] نقل از بانی-فیلم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها