استیون سودربرگ (Steven Soderbergh) فیلمساز همه کاره در جدیدترین فیلمش یعنی The Laundromat «رختشوی خانه» کارگردانی فیلمی با دیدگاه خاص را برعهده گرفته است. این فیلم داستان اسناد پاناما در سال ۲۰۱۵ را روایت میکند که طی آن ۱۱.۵ میلیون سند لو رفتند که اطلاعات ۲۰۰۰۰۰ موجودی خارجی را افشا کردند. این اطلاعات فرار مالیاتی بزرگ و اعمال غیرقانونی مهمی از افراد ثروتمند و مشهوری را آشکار کردند. همچنین توضیح این مدارک به صورت خلاصه کار خیلی سختی بود. حالا سودربرگ و همکار نویسندهاش اسکات زی برنز (Scott Z. Burns) تصمیم گرفتهاند براساس کتاب Secrecy World نوشته جیک برناستاین (Jake Bernstein) یک فیلم جذاب و بامزه با حضور بازیگران بزرگ بسازند که از قدرت ستاره بودن، اشارات مستقیم به افراد خاص و نمای پایانی فراموش نشدنی برای دعوت شهروندان آمریکایی به ایستادگی در برابر سرمایه داران استفاده میکند.
The Laundromat یک فیلم سنتی نیست، و این از همان سکانس ابتدایی کاملا مشخص است که در آن یورگن موساک با بازی گری اولدمن (Gary Oldman) و رامون فونسکا با بازی آنتونیو باندراس (Antonio Banderas) – شرکای شرکت حقوقی مرتبط با اسناد پاناما – مستقیما از مخاطب میخواهند این داستان درباره چگونگی مخفی شدن خانوادههای ثروتمند و قدرتمند پشت قانون و افزایش ثروت آنها را دنبال کنند. آنها حضوری شبیه میان پرده بازیگران مشهور در فیلم The Big Short «رکود بزرگ» دارند.
سپس داستان الن مارتین (با بازی مریل استریپ (Meryl Streep)) را میبینیم، زنی نجیب که روابط خاصی با یکی از شرکتهای مرتبط با اسناد پاناما دارد. او پس از یک اتفاق، تحقیقات کوچک خودش را شروع میکند که او را در مقابل یکی از عاملان مهم در این ثروت اندوزی بزرگ قرار میدهد.
The Laundromat فیلمی است که گاه و بیگاه به زیرداستانهای کوچکی تقسیم میشود تا بخشی از این سرقت بزرگ را توضیح دهد و جا را برای حضورهای افتخاری مثل ویل فورته (Will Forte)، ماتیاس اسخونارتس (Matthias Schoenaerts) و نانسو آنوزی (Nonso Anosie) باز میکند. سخت است این فیلم را یک داستان سرراست بنامیم چون تمایلی ندارد اینگونه باشد – اشارات مستقیم اولدمن و باندراس به مخاطب توضیح میدهد چه اتفاقاتی افتاده و شخصیت استریپ مسیری فراهم کرده که از طریق آن تاثیر احساسی این وقایع روی مردم به تصویر کشیده میشود. این یک The Big Short به روش فیلم Traffic «ترافیک» است، اما خودش میداند هدفش چیست.
یک تم تکرارشونده در فیلم نقل قول عبارت انجیلی «خوشا به حال بردباران، زیرا آنها زمین را به ارث میبرند» است. آرامش گرفتن از این عبارت کار راحتی نیست آن هم وقتی به دنیایی پر از بیعدالتی اقتصادی نگاه میکنیم که توسط افرادی اداره میشود که از سهل انگاری مالیاتی سود میبرند و تمایلی به وقوع تغییر در وضعیت اقتصادی مردم ندارند. اسناد پاناما یک دنیای کامل را آشکار کردند که در آن افراد غیرثروتمند مهم نیستند و قوانین اقشار متوسط و ضعیف جامعه برای ثروتمندان اجرا نمیشود.
البته The Laundromat یک دیدگاه سیاسی خیلی قوی ندارد و سودربرگ و برنز از لحظات سرگرم کننده رسوایی اسناد پاناما برای پیش بردن داستان بهره میبرند. سودربرگ کاملا از هدف خودش آگاه است که توسط باندراس نمایش داده میشود، اما بخش احساسی اصلی داستان در اختیار استریپ است.
بهتر است The Laundromat را به عنوان یک خلاصه نمایشی و داستانی از یک واقعه کاملا پیچیده اما مهم در نظر بگیریم. این باعث میشود بهترین جا برای این فیلم نتفلیکس باشد. راضی کردن مردم برای تماشای چنین فیلمی در سینما کار سختی است، اما در دورانی که مستندها در سرویسهای استریم به موفقیت میرسند، نتفلیکس بهترین گزینه برای این فیلم متفاوت است. دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره اسناد پاناما و پیامدهای آن بدانید و در عین حال شاهد نقشآفرینی جذاب و لذتبخش توسط بازیگران مستعد و بزرگی باشید؟ سودربرگ این آرزوی شما را برآورده کرده است.
برگرفته از آریامووی
[ad_2]