پس از “احضار” که سال ۱۳۹۷ توزیع شد، اکنون سریال “آنها” به عنوان دومین اثر در ژانر وحشت وارد شبکه نمایش خانگی شده که باید دید آیا میتواند موفقیتی به دست آورد یا خیر.
یاور یگانه در همشهری نوشت: قسمت اول سریال ترسناک “آنها” به نام “بُت چین” پنجشنبه ۶خرداد از سامانه ویدئوی درخواستی فیلمنت پخش شد. این نخستین بار نیست که یک سریال شبکه نمایش خانگی سعی میکند بخت خود را در ژانر ترسناک بیازماید و با ترس و وحشت برای خود تماشاگرانی دست و پا کند.
“احضار” ساخته رامین عباسیزاده سریالی ۱۱قسمتی بود که در سال ۱۳۹۷ در شبکه نمایش خانگی توزیع شد اما مجوز پخش نگرفت و حتی صحنههایی از آن در فضای مجازی دستمایه شوخی و خنده شد. احضار محصول گرانقیمتی نبود و قصد داشت با هزینه کم ـ که یکی از ویژگیهای تولیدی محصولات ترسناک است ـ از بازار گرم سریالهای شبکه نمایش خانگی سود ببرد و بهاصطلاح از این نمد به کلاهی برسد. اما کمخرج بودن موفقیت هیچ فیلم و سریال ترسناکی را تضمین نکرده است. تولید ارزان و سریع به شرایط تولیدی مرتبط است که مسلما روی جنبههای مختلف کیفیت محصول نهایی هم اثر خواهد گذاشت، اما الزاما باعث موفقیت آن نمیشود.
کیفیت احضار نشان از آن داشت که سازندگانش، بیش از فیلمنامه، کارگردانی، موسیقی، طراحی صحنه و لباس، چهرهپردازی و بازی بازیگران، به ارزان بودن اندیشیده بودند و در این وضعیت، هیچچیز ترسناکتر از ساخت فصل دوم این سریال نبود که اتفاق نیفتاد. در ضمن، نباید فراموش کرد که اساسا ساخت فیلم ترسناک در سینمای ایران بهدلیل مهارت بالایی که میطلبد و نیز ممیزی موضوعات مربوط به آن عملی بهنظر نمیرسد. آیا “آنها” میتواند در این مسیر قدم بردارد و به موفقیت برسد؟
«آنها» محصول سامانه ویدئوی درخواستی فیلمنت است که اسمش از دو رقیب دیگرش، یعنی فیلیمو و نماوا، کمتر شنیده شده. از پروژههای مهم فیلمنت در گذشته میتوان به توزیع سریال «شهرزاد» اشاره کرد و اخیرا هم تاک شوی «شبآهنگی» با اجرای حامد آهنگی را عرضه کرده است.
فیلیمو و نماوا در چند سال اخیر بیشتر روی سریالهای درام و عاشقانه سرمایهگذاری کرده و توانسته اند بازار را به تسخیر خود درآورند، اما حالا فیلمنت با شناسایی خلئی که در ژانر ترسناک در بازار سریال شبکه نمایش خانگی وجود دارد، سعی کرده مصرفکنندگان را به سمت محصولی که مشابهی در بازار ندارد سوق دهد. پیشتر موفقیت سریال «قورباغه» هومن سیدی که در ژانر جنایی ـ معمایی بود و استقبال تماشاگران از آن نشان داد که ظرفیتهای امتحان نشده و بکری در بازار سریالسازی وجود دارد که محصولی با کمی تفاوت (و نه حتی خلاقیت) میتواند از آن بهرهمند شود. حالا باید صبر کرد و دید آیا «آنها» برای استفاده از ظرفیت مغفول بازار سریالهای شبکه نمایش خانگی در ژانر ترسناک موفق خواهد بود یا نه.
خصوصا که ساخت سریال و فیلم ترسناک در ایران، بهدلیل مسائل مختلف، کاری سخت است و ریسک سرمایهگذاری در آن بالاست.