مادری با چشمانی اشک بار اسباب اثاثیه اندک دختر نوجوانش را بسته بندی می کند و او را در سال ۱۹۳۱ به یک زندگی جدید در سرزمینی غریب می فرستد.
این لحظه دلخراش با صحنه ای نزدیک به ۶۰ سال بعد تلاقی پیدا می کند، زمانی که دختر حالا دیگر یک مادربزرگ مات و مبهوت است و در حال بستن چمدانش است تا به کشور مادری خود یعنی کره بازگردد.
چنین پژواکهایی در “پاچینکو”، اقتباس درخشان و هیجانانگیز “سو هیو” از رمان تحسینشده “مین جین لی” در سال ۲۰۱۷ درباره کرهایهایی که به دلیل اشغال ژاپن در اوایل قرن بیستم آواره شدهاند، بسیار است.
شخصیت اصلی توسط سه بازیگر زن برجسته در یک بازه زمانی تقریباً ۷۰ ساله بازی میشود. “سونجا” تنها فرزند بازمانده والدین دهقانی است که یک پانسیون در یک دهکده ماهیگیری در کره را اداره میکنند.
سونجا که در نوجوانی (یونا جئون) دخترکی بی خیال اما حواس جمع است، تبدیل به یک جوان متفکر و سخت کوش (مین-ها کیم) می شود که تحت طلسم “هانسو” (لی مین هو) یک تاجر ماهی ورشکسته با ریشه در ژاپن و همچنین کره قرار می گیرد. هانسو با کت و شلوار سفید و جاه طلبی خود، تأثیر زیادی بر آینده سونجا خواهد داشت، چون او را به اوزاکای ژاپن نقل مکان می دهد تا به یک خانواده کاملاً متفاوت تبدیل شوند.
برخلاف ساختار خطی کتاب، “هیو” با زمان بازی میکند و بین مبارزات اولیه سونجا در دهه ۱۹۳۰ و زندگی متفکرانه اش به عنوان یک بزرگسال بازمانده (یو-جونگ یون ، برنده اسکار برای میناری ) در سال ۱۹۸۹ پرش می کند، جایی که وزن روایت داستان بر دوش نوه تاجرش “سالومون” (جین ها) میافتد. سالومون که در آمریکا تحصیل کرده است، مشتاق فرار از گذشته است که نماد آن پدرش (سوجی آرای) است، که تنها راه موفقیتش از طریق سالن های قمار پاچینکو بود. اما سالومون مانند اجدادش مردی بدون کشور است و نه یک فرد کاملاً کرهای یا ژاپنی.
پاچینکو که یادآور نمایشهای تلویزیونی چند نسلی از دورهای دیگر است، حماسهای پرتحرک و متحرک از فداکاری والدین، انعطافپذیری زنانه و هویت فرهنگی است که توسط یک رژیم سرکوبگر تهدید میشود. خیلی واضح است که تقریباً میتوانید بوی کیمچی را حس کنید که کلید بقای سونجا میشود، این نیز یکی از معدود سریالهایی است که آرزو میکردم بیشتر از هشت قسمت باشد، و خوشبختانه در رمان درخشان لی چیزهای بیشتری برای پر کردن (امیدواریم) فصلهای آینده وجود دارد.
تماشای این سریال میتواند یک چالش باشد. به دلیل ساختاری که از رویدادهای مهم در کتاب میگذرد. در یک اپیزود مستقل در پایان سریال، این مجموعه یک رویداد فاجعهبار را نشان میدهد که در رمان گنجانده نشده است، و زمینه جذاب و هیجانانگیزی را برای شخصیت متضاد هانسو فراهم میکند. این یک حماسه ناتمام است و ما مشتاقانه منتظر فصل های دیگری هستیم.
حتماً منتظر برنامه مستندی که شامل مصاحبههایی با چندین زن مسن هستند باشید، “سونجا”های واقعی ای که رنج کشیده اند و تحمل کرده اند و داستانهای منحصر به فردی را برای گفتن در سینه دارند.
اولین قسمت پاچینکو (Pachinko) ، جمعه ۲۵ مارس (۵ فروردین۱۴۰۱)، از شبکه Apple TV+ ( اپل تی وی پلاس ) منتشر شد.