با در دست داشتن قرارداد آزمایشی انجمن کارگردانان آمریکا و در عین حال اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا، SAG-AFTRA (اتحادیه بازیگران سینما – فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا) نقشی بزرگتری نسبت به گذشته در مذاکرات پیشرو ایفا میکند.
این هفته نوبت چانهزنی اتحادیه بازیگران فرا رسیده و یکی از مهمترین چالش پیشروی آنها فناوریست؛ چیزی که در حال تغییر حرفه بازیگری است.
دو مورد از نگرانی های اصلی اتحادیه – بحث پلتفرمها و هوش مصنوعی – نیز از موضوعات کلیدی برای WGA (اتحادیه نویسندگان) و DGA (اتحادیه کارگردانان) هستند. انجمن بازیگران همچنین به طور منحصر به فردی بر روی محدودیتهایی برای تستهای دریافت نقش (خودشان باید در خانه انجام دهند) متمرکز شده، روندی که از ابتدای پاندمی گسترش یافت.
اتحادیه بازگیران هالیوود برای به حداکثر رساندن اهرم خود در مذاکره، قبلاً خواستار رای مجوز اعتصاب شده است. با اخذ رای تا ساعت ۵ بعدازظهر روز دوشنبه، زمانی که اتحادیه در روز چهارشنبه مذاکرات خود را با اتحاد تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون آغاز کند، این مجوز را در دست خواهد داشت.
اعتصاب اتحادیه بازگیران (در صورت وقوع) بر ۱۶۰۰۰۰ اجراکننده تأثیر می گذارد و بلافاصله تمام تولیدات فیلم و تلویزیون باقی مانده را تعطیل می کند.
برای بازیگران، موضوع هوش مصنوعی در چند ماه گذشته به کانون توجه تبدیل شده است، زیرا جهش های فناوری باعث ایجاد نگرانی در سراسر جهان شده است. این موضوع به یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده توسط بسیاری از اعضای اتحادیه بازیگران تبدیل شده است. افرادی که در هفته های اخیر به خطوط اعتصاب اتحادیه نویسندگان در لس آنجلس و نیویورک پیوسته اند.
برایان جورج، بازیگر باسابقه ای که بیشتر برای ایفای نقش در فیلم های «Seinfeld» و «The Big Bang Theory» شناخته می شود، گفت: «هوش مصنوعی من را می ترساند – کاملاً اینطور است، همانطور که باید همه را بترساند. یک پتانسیل کامل برای سوء استفاده وجود دارد.»
اتحادیه بازیگران چندین سال است که به این موضوع نگاه می کند و نکاتی را برای محافظت از اجراکنندگان در برابر استفاده از نسخههای دیجیتال در توافق نامه های تجاری و توافق نامه های کم بودجه خود گنجانده است. اتحادیه در حال حاضر به دنبال حمایت های قوی تر در توافقنامه اساسی خود است، از جمله مقرراتی که استودیوها را از آموزش بدون اجازه برنامه های هوش مصنوعی در مورد کار بازیگران منع می کند.
اتحادیه تلاش نمی کند استودیوها را از استفاده از هوش مصنوعی منع کند و اذعان دارد که این فناوری می تواند مزایایی برای بازیگران داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از چهرهها موافقت کرده اند که صدایشان شبیه سازی شود.
اما اتحادیه بازیگران می خواهد روشن کند که هرگونه استفاده از هوش مصنوعی برای تکرار یک بازیگر یا ایجاد یک اجرای جدید باید با رضایت آن بازیگر و با پرداخت هزینه انجام شود.
دانکن کرابتری-ایرلند، مدیر اجرایی این اتحادیه گفت: «احساس میکنم که ما رویکرد بسیار معقولی را برای رسیدگی به هوش مصنوعی اتخاذ کردهایم.»
او گفت که اتحادیه میتوانست این رویکرد را اتخاذ کند: «خوب، بیایید سعی کنیم به مردم بگوییم این فناوری شیطانی است و آن را ممنوع کنیم.» اما او گفت که مبارزه با فناوری در درازمدت کارساز نخواهد بود.
او افزود گفت: «رویکرد ما این بوده است: هی، مزایای بالقوه ای برای هوش مصنوعی، برای اعضای ما و همچنین برای صنعت به طور کلی وجود دارد. پس چطور میشود درباره اینکه چه تمهیدات محافظی باید وجود داشته باشد، چه محدودیتهای معقولی باید وجود داشته باشد، صحبت کنیم تا مطمئن شویم این هوش مصنوعی است که به انسانها خدمت میکند، نه بلعکس»
بسیاری این نگرانی را مطرح کرده اند که هوش مصنوعی برای حذف مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از آن در دنیای سرگرمی احساس ناراحتی می کنند. جاستین بیتمن، نویسنده، تهیهکننده و ستاره سابق «پیوندهای خانوادگی»، هشدارهایی را درباره قراردادهایی که شامل توافق گسترده در مورد حق استفاده از شباهت یک بازیگر/مجری با هر فناوری که هنوز اختراع نشده، به صدا درآورده است.
بیتمن در مصاحبهای گفت: «اگر اتحادیه بازیگران محدودیتهای سختگیرانهای برای هوش مصنوعی نداشته باشد، کل حرفه بازیگری در فیلم و سریال زیر نظر آنها نابود خواهد شد. برای من شخصاً، میتوانم بگویم که در هیچ یک از اینها، هوش مصنوعی لعنتی وجود ندارد. من فکر می کنم کشاندن هوش مصنوعی به تجارت سرگرمی بدترین اتفاقی است که تا به حال برای تجارت سرگرمی رخ داده است.»
طبق یک خلاصه از توافقنامه اتحادیه کارگردانان تصریح می کند که «هوش مصنوعی یک شخص نیست و هوش مصنوعی مولد نمی تواند جایگزین وظایف انجام شده توسط اعضا شود.» خلاصه منتشر شده نشان نمی دهد که هیچ محدودیتی برای آموزش هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است. انتظار می رود جزئیات بیشتر در مورد این پیشنهاد در اواخر این هفته منتشر شود.
مانند سایر اتحادیهها، اتحادیه بازیگران نیز علاقه مند به دریافت فرمول بهبود یافته برای شراکت در درآمد استریمها است. با تغییر بیشتر نمایش ها به پخش جریانی، بازیگران متوجه کاهش چشمگیر درآمد خود شده اند.
جو هولت که در «مردگان متحرک: جهان فراتر» و دیگر برنامهها حضور داشته، گفت که قبلاً میتوانست در «آناتومی گری» به عنوان یک ستاره مهمان ۹۰۰۰ دلار هزینه اولیه دریافت کند که بعد پخش آن در صورت تکرار به ۲۰۰۰۰ دلار تبدیل میشود.
او گفت: «استریم این کار را غیرممکن کرده است. شما همچنان با همان کیفیت کار انجام می دهید، اما برای «تکرار» پولی دریافت نمی کنید. باید راهی برای کسب درآمد از آن وجود داشته باشد. همیشه وجود دارد. همیشه آن را دوباره پخش می کنند.» او نبود این مزیت (پاداش بازیگر در ازای تکرار نمایش و …) را «آفت شغل بازیگری» توصیف کرد.
او گفت: «ما می دانیم که پاداش بازیگر بخشی از سیستم قدیمی بودند. اما شما نمی توانید فقط بگویید: این یک فناوری متفاوت است.»
تعدادی از بازیگران گفتند از اینکه استریمها نه به بازیگران و نه بسیاری از عوامل تولید هیچ اطلاعات دقیقی از میزان دقیق تماشا و جزئیات ارائه نمیدهند، ناراضی هستند.
هولت گفت: «یک بازی در حال انجام است. به نظر میرسد که آنها (مخاطبان و عوامل تولید) اصلا نمیدانند دقیقاً آمارها چگونه است تا زمانی که بخواهند یک نمایش را لغو کنند. البته آنها می دانند که چند نفر تماشایش می کنند. و البته آنها میدانند که چگونه از آن درآمد کسب میکنند.»
اتحادیه نویسندگان نیز به این موضوع علاقه مند بوده است. با این حال، توافقنامه اتحادیه کارگردانان فقط برای افزایش پاداش تکرار بر اساس مشترکین بین المللی، نه مبتنی بر بیننده، این امر را فراهم می کند.
اتحادیه بازیگران گفته است که با قرارداد اتحادیه کارگردانان محدود نخواهد شد، اما اتحادیه تهیهکنندگان سایر اصناف را مجبور کرده است که الگوی اتخاذ شده توسط اتحادیه کارگردانان را بپذیرند.
اتحادیه بازیگران همچنین خواهان افزایش قابل توجهی در حداقل نرخها برای محاسبه سطوح بالای تورم از زمان آخرین قرارداد در سال ۲۰۲۰ است. قرارداد اتحادیه کارگردانان افزایش ۵%، ۴% و ۳٫۵% را فراهم میکند که بالاتر از حد معمول است اما نه در حد افزایش مد نظر اتحادیه نویسندگان آمریکا.
اتحادیه بازیگران همچنین به دنبال تنظیم ممیزی های ضبط شده توسط خودِ بازیگران است. بازیگران شکایت کردهاند که دیگر به سختی گزینه انتخاب حضوری (برای تست) وجود دارد و مجبور شدهاند باری را که قبلاً توسط دفاتر بازیگری رسیدگی میشد به دوش بکشند.
بازیگران می گویند که کارگردانان درخواست می کنند که تست های ضبط شده توسط خود بازیگران با صفحات بسیار (دیالوگ) در مهلت بسیار کم انجام شود.
کوین دنیلز که در سریالهای «ویل ترنت» و «خانواده مدرن» حضور داشته است، گفت: «میتوانید تماس بگیرید، و این تماس ۱۳ صفحه است و فردا صبح موعد آن است. و شما تعجب می کنید، آیا کسی حتی این را تماشا می کند؟ چرا وقت من را با این تلف کردی؟؛ این کمی آزاردهنده می شود.»
او همچنین گفت که فرصت ایجاد تأثیر حضوری بر نویسندگان و تهیه کنندگان سریال را نیز از دست می دهد.
ربکا متز که در سریال های بیشرم حضور داشته، می گوید: «برای من، بزرگترین مشکل این است که یادداشت دو بازخورد نمی گیریم. او گفت که تنظیم عملکرد خود در پاسخ به بازخورد بخشی ضروری از تست بود. اکنون شما فقط این را بدون هیچ راهنمایی از نظر لحن و بازخورد، ارسال می کنید. اینگونه من نمی توانم ۸۰ درصد توانیام را نشان دهم.»
اتحادیه بازیگران قصد ندارد تستهای ضبط شده توسط خود بازیگران را ممنوع کند، زیرا بسیاری از بازیگران نیز از این راحتی لذت میبرند. اما این اتحادیه به دنبال اعمال محدودیت است. توافقنامههای کمهزینه فعلی در حال حاضر شامل محدودیت پنج صفحهای برای استماعهای ضبطشده توسط خود بازیگران میشود، و این میتواند یکی از عناصر منتج به قوانین بزرگتر باشد.
دنیلز گفت که او و دوستانش قبلاً به مجوز اعتصاب رای داده اند زیرا می خواهند مذاکره کنندگان را با اهرم حداکثری آماده و به نوعی مسلح کنند. وی گفت: «مردم تلاش می کنند تا برای کارشان به طور عادلانه از مزیا بهرهمند شوند. این برای هر اتحادیهای پیش میآید. هیچ کس نگفت که این صنعت آسان است. این فقط به آن معناست برای کارمان دستمزد عادلانه بگیریم.»
سخنگوی اتجادیه گفت که خوشبین است و امیدوار است اتحادیه تهیهکنندگان و تولیدکنندگان (AMPTP) متوجه شود به صلاح هیچ کس نیست تا انتهای ماه جاری به اعتصاب دو اتحادیه ختم شود.