از نظر استلان اسکاشگورد کمپانی‌ هایی‌ که برایشان اهمیتی ندارد فیلم می‌سازند یا خمیر دندان ، مشکل سینما هستند

فیلم‌ هایی با بودجه متوسط و کم ، این روزها کمتر و کمتر مخاطبین را در سالن‌ های سینما جذب می کنند…

مارتین اسکورسیزی، ریدلی اسکات و جیم کمپیون فیلمسازانی‌اند که در مصاحبه‌ هایشان در چند سال اخیر برای کارگردانی چنین فیلم‌ هایی اظهار بی‌علاقگی کرده‌اند و نسبت به فیلم‌های پرخرج ابرقهرمانی انتقادات تندی مطرح کرده‌اند.

استلان اسکاشگورد یکی از بازیگرانی است که هم بازی در فیلم‌ های پرخرجی چون انتقام‌جویان (Avengers) و ثور: دنیای تاریک (Thor: The Dark World) را تجربه کرده و هم فیلم‌هایی مانند ویل هانتینگ خوب (Good Will Hunting) را در کارنامه خود دارد. اسکاشگورد که در دنیای سینمایی مارول نقش پرفسور اریک سلویگ را بازی می‌کند، در مصاحبه جدیدی با گاردین برداشت خود از فیلم‌ های ابرقهرمانی و انتقاداتی که متوجه آنهاست را ارائه داده و هواداران مارول و دی‌سی را ذوق‌ زده کرده است.

اسکاشگورد که اخیراً در تل‌ ماسه (Dune ) برادران وارنر، لجندری و اچ‌بی‌او مکس دیده شده گفت :

هیچ انتقادی از فیلم‌های ابرقهرمانی ندارم. در یکی دو مورد بازی کرده‌ام، و به نظر من قطعاً جایگاه خودشان را دارند. مشکل سیستمی است که به هشت نفر اجازه می‌دهد نیمی از ثروت دنیا را در اختیار داشته باشند و قدرت تحمیل‌کنندگی آنها در بازار را افزایش می‌ دهد، بنابراین سینماهای کوچک یا مستقل خارج از شهر‌های بزرگ دیگر به‌ ندرت وجود دارند. مجرای پخشی برای فیلم‌ هایی که با بودجه متوسط با بهترین بازیگران و نویسندگان تولید شده‌اند وجود ندارد، چرا که نمی‌توانند ۳ میلیون دلار برای بازاریابی هزینه کنند. وقتی سالن‌ های سینما به آنها اجازه پخش دهد، به مدت یک هفته هزینه می‌کنند و اگر طی یک هفته جواب ندهد، فراموش خواهند شد.

اسکاشگورد از پدرخوانده (The Godfather) فرانسیس فورد کاپولا به عنوان فیلمی که می‌تواند در سالن‌ های محدود و بودجه محدود بازاریابی فروش کند مثال می زند:

به یاد داشته باشید که پدرخوانده ابتدا در ۱۰۰ سالن سینمای ایالات متحده اکران شد ، فیلم‌های بزرگ امروز ۴۰۰۰ سالن سینما در اختیار دارند. تبلیغات ناچیزی در نیویورک تایمز کرده بودند، اما رشد کردند و رشد کردند چون فیلم خیلی خوبی بود. نظر مردم دیگر مجالی پیدا نمی‌کند. و این غم‌انگیز است.

این بازیگر ۷۰ ساله سوئدی در ادامه گفت مشکل اصلی نابرابری اقتصادی در هنر و کمپانی‌ های بزرگی مانند ای‌تی‌اندتی هستند که مسیر هالیوود را تعیین می‌کنند:

به نظر من فیلم‌های مارول و فیلم‌های سرگرم‌کننده را باید داشته باشیم. فیلم‌های دیگر را نیز باید حفظ کنیم. موضوع ناراحت‌ کننده این است: وقتی که نیروهای [تحمیل‌گر و] بی‌تجربه وارد بازار می‌شوند، استودیوها را کمپانی‌ هایی مدیریت می‌کنند که برایشان اهمیتی ندارد با فیلم سر و کار دارند یا خمیر دندان تا وقتی که سهم ۱۰ درصدی از درآمد داشته باشند. وقتی ای‌تی‌اندتی کمپانی تایم وارنر را خریداری کرد، فوراً به اچ‌بی‌او دستور داد که غیرجدی‌ تر و تجاری‌ تر شود. درآمدزایی می‌ کردند. اما برای یک سرمایه‌گذار نه به قدر کافی.

به نقل۳۰نما،اسکاشگورد در حالی راه مبارزه با نیروهای کاپیتالیستی را نشان می‌ دهد که آخرین دوئل (The Last Duel) اسکات آخرین قربانی وضع موجود بوده است. این فیلم با بودجه متوسط ۱۰۰ میلیون دلاری و با بازیگرانی شناخته‌ شده تولید شد اما در بازارهای آمریکای شمالی تنها ۱۰ میلیون دلار فروخت. این ناکامی‌ ها سبب خواهد شد که چنین عناوینی یا تولید نشوند و یا بدون اکران در سالن‌های سینما سر از پلتفرم‌ های دیجیتال درآورند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها