نقد و بررسی فیلم « نئون اسپرینگ » ( Neon Spring )

نقد و بررسی فیلم « نئون اسپرینگ » ( Neon Spring ) ؛ نورافکنی که در مهمانی ریو « ریگا » به نگاه یک دختر جوان پناه گرفته می تابد.

[ ریو « rave » یک مهمانی بزرگ سازماندهی شده است که در آن جوانان با موسیقی الکترونیک در یک ساختمان بزرگ بدون استفاده یا در هوای آزاد می رقصند. ریو اغلب با مواد مخدر غیرقانونی همراه است. ]

یک زن جوان لتونیایی در نئون اسپرینگ، وجد و عذاب صحنه‌ی راوی را تجربه می‌کند، تصویری کم‌ اهمیت در دوران بلوغ که فروتنی در آن هم یک فضیلت و هم محدودیت است. «ماریا لوئیز مل¬که» در نقش یک زن ۲۰ ساله بر سر یک دوراهی معما گونه سعی می کند خود را در حالی که خانواده متلاشی شده اش را در کنار هم نگه داشته است، پیدا کند. ماتیس کازا، کارگردان و همکار نویسنده، به سرزمین‌های آشنا سفر می‌کند، از شکوفایی ملودراماتیک و دست نوشته‌های احتیاطی دوری می‌کند، و با این حال، فیلم به قدری بی سر و صدا به پایان می رسد که داستان نمی‌تواند خود را در میان بسیاری از آثار این ژانر فرسوده متمایز کند.

نئون اسپرینگ که در جشنواره فیلم ادینبورگ برای اولین بار در جشنواره به نمایش درآمد، چهارمین فیلم داستانی کازا ۲۶ ساله است ( سومین فیلم طنز او، مزه آب، که اوایل امسال منتشر شد ) و روایت قابل دسترس و پس زمینه هیجان انگیز تصویر جدید او می تواند به جلب توجه بین المللی کمک کند. با این اوصاف، لحن محدود نئون اسپرینگ ممکن است چشم اندازهای تجاری آن را محدود کند، و تماشای آن در خانه به همان اندازه محتمل است.

«مل‌که» نقش لین، مرکز معنوی خانواده نسبتاً مرفه خود را بازی می کند. پدرش از نظر عاطفی با او فاصله دارد، در حالی که مادرش از نظر جغرافیایی بسیار با او فاصله دارد، و لین را مجبور می کند تا تنها سیستم حمایتی برای برادر کوچکترش بودزیس (تیموتیس پله کالنینز) باشد، که به نظر می رسد بدرفتاری در مدرسه حاصل جانبی ازدواج متلاشی شده والدینشان باشد. اما این زن مودب زمانی که به مهمانی ریو زیرزمینی ریگا دعوت می شود و در آنجا با گوندا (گرتا تروسینا) دوست می شود، فرصتی غیر منتظره پیدا می کند.
طولی نمی‌کشد که لین حسی از اجتماعی بودن‌را در کنار محوطه جذاب رقص تکنو کشف می کند و به همان سرعت مخاطبان می توانند حدس بزنند نئون اسپرینگ به کدام سو می رود. سرخوشی عشق جدید و هیجان مواد غیرقانونی ترکیبی قوی برای قهرمان پناه آورده ما هستند، اما کازا دائماً در برابر کلیشه‌های ذاتی این مجموعه عقب می‌نشیند.

اجرای مل‌که با کمک نویسندگان دائماً (و به طرز جالبی) گوشه گیر می‌شود، و هرگز به ما اجازه نمی‌دهد به طور کامل درک کنیم که لین چگونه این زندگی بالقوه هیجان‌انگیزتر را پردازش می‌کند. به طور طبیعی، در این مسیر مشکلاتی وجود دارد ( داستان‌هایی درباره شخصیت‌هایی که کوکائین را آزمایش می‌کنند به ندرت خوب از آب در می‌آیند ) اما چیزی که نئون اسپرینگ هرگز فراموش نمی‌کند این است که برای جوانان، اولین مواجهه های سرسری با دنیای بزرگسالان بدون نظارت به همان اندازه که نشاط آور هستند گیج کننده نیز هستند.

مل‌که از سبکی دست نخورده و بی آلایش بهره می برد، اگرچه در برابر زیاده روی در رئالیسم خشن مقاومت می کند، در عوض اجازه می‌دهد لین احساس کند که به‌ جای دیکته شدن توسط کارگردان، به‌ طور ارگانیک در حال پیشرفت است. درگیری آزمایشی بین لین و گاندا با همان اهمیتی برخورد می‌کند که لین نگرانی فزاینده‌ای نسبت به برادرش دارد، که به نظر می‌رسد حتی از دنیا‌بریده‌‌تر از خودش هست ، و در نتیجه سخت در حال مبارزه است. حتی زمانی که لین فرصت گسترش دارد، نئون اسپرینگ به همان اندازه ای حساس پردازش می‌شود که لحظات بزرگ دراماتیک از داستان‌های تاریخی دوری می‌کنند. تصویر ثابت می کند که هیچ چیز قابل توجهی در مورد لین وجود ندارد – اما او، مانند بسیاری از جوانان تأثیرپذیر، در نهایت باید خواسته های خود را با زندگی ای که والدینش برای او ساخته اند یکپارچه کند.

متأسفانه، متفکرانه و آرام بودن تصویر به طور کامل نمی تواند حواس را از آنچه در مورد این حماسه کوچک قابل پیش بینی است منحرف کند. چه رویکرد بصری خشک و استخوانی باشد و چه با غرق شدن لین در محیط رابطه جنسی و مواد مخدر رو به رو باشیم، نئون اسپرینگ در ابتدا قصد خود را آشکار می کند و سپس هرگز از مسیر از پیش تعیین شده خودش منحرف نمی شود. لین احساس می کند که در درون خانواده بدبختش گیر افتاده است، اما او نیز با چرخش ها و پیچ و خم های شگفت انگیز مل‌که کمی گره خورده است. موسیقی تکنویی که لین عاشقش می‌شود راهی برای فراتر رفتن از شرایطش است، اما خودِ فیلم هم در نهایت احساس می‌کند کمی بیش از حد به اصل خود گره خورده است.

کارگردان: ماتیس کازا | کشور: لتونی | سال: ۲۰۲۲ | زمان : ۱۰۲ دقیقه

شرکت های سازنده: استودیو دیپ سی، تریکستر پیکچرز، فنکس فیلم

تهیه کنندگان: ماتیس کازا، داسه سیاتکوفسکا، اونا سلما

فیلمنامه: ماریا لوئیز ملکه، ماتیس کازا

فیلمبردار: الکساندر گربوز

طراحی تولید: رودولفس بالتینز

تدوین: پائولا پاپمن

موسیقی: تامز اونینس

بازیگران اصلی: ماریا لوئیز مل¬که، گرتا تروسینا، گردس لاپوسکا، آگنیس روکسان، یانیس اسکوتلیس، ماتیس اوزولس

جمع بندی

بی شک فیلم قابل ستایشی است اما آن غافلگیری ای که در این دست آثار انتظار می رود را ندارد. با این حال بازی ها و نوع نگاه خالق اثر قابل تامل و تمجدید است.
۶.۹
خوب
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها